Krok 9

Strategie wyszukiwania informacji

Strategia wyszukiwawcza – skuteczne wyszukiwanie informacji jest to formułowanie instrukcji wyszukiwawczej oraz ustalenie kolejności poszukiwań, w taki sposób aby móc identyfikować jak największą liczbę dokumentów, odpowiadających kryterium pytania wyszukiwawczego zadanego przez użytkownika.

Strategia wyszukiwawcza jest zależna od posiadanej wiedzy, znajomości reguł języka informacyjno-wyszukiwawczego, a także własnych doświadczeń w operowaniu katalogiem przedmiotowym. Strategie wyszukiwawcze uzależnione są od rodzaju informacji, dokumentów, itd., których wyszukanie ma na celu użytkownik. Najczęściej używamy 6 strategii.

Sześć powszechnie używanych strategii:

  • wyszukiwanie proste
  • strategia formowania klas
  • strategia kolejnych klas
  • strategia podwójnych klas
  • pomnażanie odwołań
  • strategia indeksów cytowań.

 

Etapy strategii wyszukiwawczej:

  • Analizujemy zapytanie informacyjne mając na uwadze dziedziny, których problem mógłby dotyczyć.
  • Następnie dokonujemy identyfikacji właściwych słów kluczowych i wyrażeń przedstawiających przedmiot problemu.
  • Kolejny etap polega na zidentyfikowaniu odpowiednich w stosunku do tych słów i haseł synonimów i relacji semantycznych między nimi.
  • Następnie rozpoczynamy wyszukiwanie przy zastosowaniu wybranych przez siebie strategii.
  • Kolejnym etapem jest ocena wyników wyszukiwania.
  • Na koniec następuje zapisanie całego procesu wyszukania oraz tworzenie dodatkowych sugestii co do zmiany zastosowanych strategii.

 

Z punktu widzenia świadczonych usług informacyjnych, planowanie strategii i formułowanie instrukcji wyszukiwawczych w poszukiwaniu informacji musi brać pod uwagę przede wszystkim możliwość identyfikacji informacji w bazach i serwisach, ich interfejsy wyszukiwawcze i sposób organizacji.

Istotnym elementem baz i serwisów jest również ich zawartość merytoryczna i zakres dziedzinowy, a także dodatkowe opcje, usprawniające wyszukiwanie.

 

Aby dokładnie zrozumieć zagadnienie polecamy zapoznać się z materiałami podanymi poniżej:

  • Cisek, Sabina; Sapa, Remigiusz (2007). Komunikacja naukowa w Internecie – mity i rzeczywistość. W: Lubaszewski, W. (red.). Komputer – Człowiek – Prawo. Kraków: Wyd. UJ, s. 39-49. Preprint online http://hdl.handle.net/10760/9148
  • Szczepańska, Anna (2007). Podstawowe strategie wyszukiwania informacji i ich wykorzystanie w praktyce. Przegląd Biblioteczny R. 75 z. 2, s. 233-251. Pełny tekst w Bibliologicznej Bibliotece Cyfrowej http://bbc.uw.edu.pl/dlibra/doccontent?id=344&dirids=1
  • Szczepańska, Anna (2006). Strategia, heurystyka i taktyka wyszukiwania informacji. Próba uporządkowania pojęć. Przegląd Biblioteczny R. 74 nr 2, s. 165-187. Pełny tekst w Bibliologicznej Bibliotece Cyfrowej http://bbc.uw.edu.pl/dlibra/doccontent?id=432&dirids=1

http://www.slideshare.net/sabinacisek/cisek-cpi-2014-jak-pozyska-rzeteln
https://www.academia.edu/6695406/Jak_pozyskac_rzetelna_bezplatna_informacje_z_Internetu_Wybrane_praktyczne_aspekty_infobrokeringu

 

Artykuł opisujący strategie wyszukiwania informacji: Podstawowe strategie wyszukiwania informacji i ich wykorzystanie w praktyce – Szczepańska Anna

http://eprints.rclis.org/15040/1/PODSTAWOWE_STRATEGIE_WYSZUKIWANIA_INFORMACJI.pdf

 

←  Poprzedni krok     |     Następny krok  →


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s